این قلم و خاطرات جبهه

خاطرات شخصی‌ام از دوران پرحماسه دفاع مقدس

 

 

 

 

شهدای شلمچه

با سلام ، جای همگی شما خالی . در این چند روز اخیر در پی ماموریتی اداری که همراه برخی از همکاران فرهنگی به استان سیستان و بلوچستان عازم شدم به شهر سراوان نیزرفتیم و با واقعه ای که در روز ۱۴/۹/۸۲ دراین شهرستان که مردم آن با فقروتنگدستی دست و پنجه نرم می کنند از نزدیک آشنا شده و بسیار متاثر از چنین رویدادی شدم که نه درآن امورسیاسی دخالت داشت ونه مسائلی که ناشی ازمسائل فرهنگی ،اقتصادی و ...دخالت داشته باشد بلکه مظلومیت شیعه سر انجام با ناملایمات آن آشکار و هویدا گشت و اما ماجرا :

در پی تعقیب و گریز نیروی انتظامی با افرادی که قاچاق سوخت انجام می دادند بر اثر در گیری مسلحانه بین آنها خودروی قاچاقچی هامنهدم و بالاخره چند قاچاقچی زخمی و متواری گردیدند و پنج نفر از مردم بیگناه کشته و عده ای نیز مجروح به بیمارستان منتقل شدند . براثر شایعات منتشر شده توسط قاچاقچیان مزبور مبنی بر اینکه کشته و مجروح شدن مردم توسط شیعیان انجام شده است مغازه های شیعیان ،که همگی در یک خیابان بود به همراه یک بانک که در چهارراه قرارداشت به آتش کشیده و اموال آن غارت شد . نکته مهم و جالب اینجاست که به تنها ماشین آتش نشانی شهر هم رحم نکرده و آن را نیز به آتش کشیدند و مدت زیادی شهر را در وضعیت بحرانی قرار دادند به طوریکه امام جمعه شیعیان با نزدیک شدن اذان ظهر خودش با گفتن اذانی دلنشین مردم را به اقامه نماز جمعه دعوت نموده وبا سخنرانی خود در خطبه های نماز جمعه مردم را به آرامش فرا می خواند . درفرازی از خطبه ایشان چنین زیبا از مظلومیت شیعه زبان می گشاید : 

ای مسلمانان هم وطن شما را چه شه که ،مغازه مسلمان سنی افغان در امان است ،مغازه مسلمان سنی پاکستانی در امان است اما مغازه مسلمان شیعه وطنی را به آتش می کشند و شما سکوت می کنید ؟ آیاایناست وفای مسلمان ایرانی ؟!

و با برگزاری نماز جمعه و با تکبیر های بسیار زیبا ودلنشین نوجوان بسیجی فضای بوجود آمده فضائی بسیار معنوی و حزن انگیز ایجاد می شود و قائله پایان می یابد.

در پایان این ماموریت نیز ملاقاتی با امام جمعه محترم شهر داشتیم و از مقبره شهدای گمنام کربلای  ۵ شلمچه که در زیر حیاط مسجد جامع شهرکه با همت ایشان بنا شده بود دیدن نموده و با آن شهیدان تجدید میثاق نمودیم.

وقتی در فضای معنوی این مقبره الشهدا قرار گرفتیم با آتار گچبری و نقاشی استاد فرشچیان (اسب و ...در واقعه عاشورا ) و نوشته های بسیار زیبا از کلام ا...مجید و فراز هائی از زیارت عاشورا روبرو شدیم که به سختی می توانستیم از آن مکان نورانی که یادآور رشادتها، جانبازیها و ... بود دل بکنیم اما چه باید می کردیم وقت ذیق و به ناچار باید وداع می نمودیم.یاد تمامی شهداگرامی و روحشان باشهدای کربلا محشورباد. خدانگهدارتان.    

 

   + ۲۵ کیلو ; ۱٠:٥٥ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٩ آذر ۱۳۸٢
    پيام هاي شما ()

 

 

 

 

اندر معنی تقوی

با سلام ، به پیشنهاد مجید جان که قربون درد دلاش و ناز و اداش و ... برم تصمیم گرفتم از این به بعد کمی خودمونی تر مطالب رو بنویسم . پیامهایی رو که خوندم حاکی از گله غیبت زیاد این بنده حقیر و محبت و صفای عزیزان وبلاگ نویس داشت لذا ضرورت ایجاب میکنه از تک تک دوستان صمیمانه تشکر کنم .حال و هوای جوونهای الان با حال هوای الان ما بسیار متفاوته واینکه برخی حرف و سخن ها رو نباید زیاد جدی گرفت زیرا به رشته تحریر در آوردن خاطرات نیازمند وقت ، دقت ، حوصله ، آرامش فکری و ...است که الان با پا به سن گذاشتن امثال بنده حقیر کمی صبر و تحمل لازمه . کمی به اطرافیون خود بنگرید حرف مارو تائید میکنید .

خوب ماه مبارک رمضان امسال هم به پایان رسید و چشم گنه کارو منتظر ما به روی گل صاحب الزمان منور نشد اما باز هم زمزمه ما اللهم عجل لولیک الفرج است و اینکه چه درسی ازاین ماه پر برکت گرفته باشیم مهم است :

یا ایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. (بقره 183):

از دیدگاه قرآن کریم فلسفه روزه تقوی است. اینک سوال اینست که تقوی یعنی چه؟

یکی از مهمترین واژه ها که در منابع اسلامی به ویژه در قرآن و نهج البلاغه تکرار زیادی دارد واژه تقوی است. اما متاسفانه این واژه کلیدی به طور شفاف و دقیق ترجمه و معرفی نشده است. حتی در ترجمه های مختلف قرآن کریم از این کلمه ترجمه های گوناگونی به چشم می خورد. در بیشتر متون فارسی تقوی به یکی از دو شکل زیر ترجمه شده است:   1- پرهیزکاری 2- خداترسی

اما با مراجعه به ریشه لغوی تقوی متوجه می شویم که هیچ کدام از این دو ترجمه دقیق نیست. تقوی از ریشه (وقایه) به معنی نگه داری است. تقوا به معنی نگه داری نفس از آلودگی های روحی است. تفاوت نگه داری با پرهیزکاری و خداترسی، از نکات مهمی است که باید به آن به طور دقیق توجه شود پرهیزکاری یعنی دور شدن از آلودگی ها. دشمنان با سوء استفاده از همین برداشت، جدایی دین از سیاست را ترویج می کنند. آنها اینگونه تبلیغ می کنند که چون سیاست سراسر دروغ، نیرنگ و حیله است مردان خدا نباید خود را به سیاست آلوده کنند . زیرا دین انسان را به پاکی امر می کند و سیاست، آلودگی است.با توجه به این ترجمه انسان متقی در امور اجتماعی و اقتصادی و ... شرکت نمی کند و در کوچه و خیابان حاضر نمی شود چون باید از همه محیط های آلوده پرهیز کند.

از سوی دیگر خداترسی نیز با معنی واقعی تقوا فاصله زیادی دارد. زیرا خدا ترسناک نیست که انسانها از او بترسند. بلکه خدا دوست داشتنی و مهربان است. به طوری که در 114 مورد خداوند متعال خود را با صفت بخشنده و مهربان در قرآن کریم معرفی می نماید و این نشانه عشق خدا به انسانها چه مومن و چه کافر، چه نیکوکار و چه گنهکار است.

پس تقوی را چگونه ترجمه نمائیم؟ ترجمه واقعی تقوا (خویشتن داری) است. بدین ترتیب ترجمه آیه مذکور این است: ( روزه بر شما واجب گشت همانطور که بر پیشینیان شما واجب شد تا شما خویشتن دار شوید.)

بدین ترتیب اسلام به ما سفارش می کند که در همه زمینه های اجتماعی وارد شویم اما خود را از خطر آلودگی محافظت کنیم. در نتیجه فرد متقی در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی ، و ... شرکت فعال دارد و در عین حال خود را از ضرر و زیان روحی که همان گناه است حفظ می کند. انسان متقی با یاد خدا انس می گیرد و در همه جا خدا را می بیند . از این رو خود را از آلودگی های گناه نگه می دارد.   والسلام. خدانگهدارتان.

   + ۲۵ کیلو ; ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ ; جمعه ٧ آذر ۱۳۸٢
    پيام هاي شما ()